Żetony podziemi są w Dungeon Forge głównym obiektem eksploracji bohaterów. Żetony te zawierają

 Wyzwania, z którymi bohaterowie muszą się zmierzać oraz magiczne przedmioty do zdobycia.

Żetony te zawsze na jednej stronie posiadają wyzwanie, a na drugiej magiczny przedmiot.

Żetony rozpatruje się zawsze łącznie. Gdy żeton leży stroną wyzwania, gracz wie co ma pokonać, ale nie wie jaka czeka go nagroda. Gdy żeton leży stroną przedmiotu, gracz wie co może zdobyć, ale nie wie co strzeże daną nagrodę.

Co ważne, żetony w dużej ilości rozłożone są na początku rozgrywki.

Każda otwarta komnata, na początku rozgrywki zawiera 4 żetony podziemi, położone losową stroną. W ten sposób od początku rozgrywki gracze mają częściową wiedzę, o tym co spotkają w podziemiach. Muszą więc podejmować decyzje i wybierać te komnaty i żetony, które ich interesują. Różne przedmioty lub trofea za pokonane wyzwania będą potrzebne do wykonania zadań, trofea przydadzą się do awansu postaci, a przedmioty będą stanowić składniki artefaktów - wybór nie będzie prosty!

Status strażnik

W każdej komnacie, dwa żetony znajdujące się bliżej wyjścia mają status strażnik, o ile tylko zawierają potwora lub pułapkę. W takiej komnacie nie można eksplorować żadnych żetonów, poza tymi ze statusem strażnik.

Pokonanie wyzwania o statusie strażnik, daje jednak jedną dodatkową opcje. Zamiast zabrać trofeum strażnika, lub magiczny przedmiot przez niego strzeżony, gracz może zdecydować się na zabranie dowolnego innego przedmiotu znajdującego się w tej samej komnacie.

Na przykładzie powyżej. Jeżeli wejdziemy do mechanicznej komnaty, musimy walczyć ze szczurem. Jeśli natomiast pokonamy szczura, możemy zamiast normalnej nagrody, zdecydować się na zabranie magicznej księgi.